tisdag 3 mars 2015

Fin recension i ”Folkdansforskning i Norden”

Nu har Detta är en dansförening fått en ny fin recension i Nordisk förening för folkdansforsknings årsskrift 2014. Recensionen skrevs av universitetslektorn i etnologi (läs ”dans”), Mats Nilsson. Han skriver bland annat:

Folkdansrörelsens föreningsliv – och dess betydelse för dansens/dansernas överlevnad – är ett relativt litet och outforskat område. Denna bok är ett bidrag till forskningen och ett användbart källmaterial som fyller ut en del av denna lucka.
(…)
Det är mycket fest, mat och prat. Men det är också dansen, den folkdans som har sina rötter hos Anders Selinder och Philochoros. (…) Satsningen på kadriljer visar att det finns en rak och medveten traditionslinje i dansrepertoaren från Anders Selinder över Philochoros och SFV till GFV. Det kan till och med hävdas att man genom dessa danser värnar Selinders och Philochoros koreografier som ett levande kulturarv.

Passa på att köpa boken med CD till extrapris under mars! Endast 199 kr inklusive porto!

Nordisk förening för folkdansforskning publicerar årligen tidskriften Folkdansforskning i Norden. Det är den enda regelbundna publikationen inom denna bransch i de nordiska länderna. Tidskriften innehåller vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar, som behandlar folklig dans och andra icke-sceniska dansformer, danshistoria, scenisk folkdans, folkdansverksamhet samt folkdansforskningens teori och metodologi.

Mats Nilsson, docent och universitetslektor i etnologi  vid Göteborgs Universitet.
Mats Nilsson är docent och universitetslektor i etnologi. Hans forskning är huvudsakligen inriktad mot dans som danser och dansande i vid mening. Mats Nilssons avhandling heter Dans – kontinuitet i förändring (1998). Projekt Dans – polska på svenska avslutades och publicerades hösten 2009. Det handlade om varför och vem i Sverige som idag, på 2000-talet, dansar en dans som var populär redan på 1600-talet och vars rötter verkar finnas i Polen/Tyskland.